Title tags goed instellen in Joomla of in WordPress is een belangrijke factor voor je score bij Google. En je hoeft beslist geen techneut te zijn om de title tags in je Joomla of WordPress site te zetten. Eigenlijk is het zelfs heel eenvoudig.
Wat is een title tag?
De title tag is een stukje code waarin de titel van de webpagina staat. Het wordt ook wel meta titel of SEO titel genoemd. De titel staat niet in de tekst, maar hij is wel leesbaar voor Google en wordt getoond in de zoekresultaten. Ook staat hij in het tabblad van je browser.
Title tag in zoekresultaten
Bij de zoekresultaten van Google is de title tag de eerste, blauwgekleurde regel van elk resultaat. Een voorbeeld zie je in de onderstaande afbeelding. ‘Joomla website laten maken – Beijes Webpublishing’ is hier de title tag.
Title tag in het tabblad van je browser
In het tabblad van je browser zie je de title tag ook terug, zoals je ziet in de afbeelding hieronder.
Goede title tags maken
De title tags zijn belangrijk voor Google, omdat ze vertellen waar een pagina over gaat. Een goede title tag is zo aansprekend dat als deze getoond wordt in de zoekmachineresultaten, de bezoeker geneigd is er op te klikken. De inhoud van de title tag kun je zelf bepalen. Title tags moeten echter wel aan een aantal eisen voldoen en daarnaast heb ik nog een paar tips voor het maken van goede title tags.
Eisen aan title tags
Google laat de eerste 50-60 karakters zien van de title tag, of nauwkeuriger gezegd: de het aantal karakters dat past op een scherm van 512-pixels. Als je je title tags onder de 55 karakters houdt, zal 95% van je titels correct worden weergegeven. Dat wat niet past, wordt afgebroken en weergegeven met drie puntjes. Zoals je hieronder ziet is dat niet ideaal.
Tips voor title tags
- Een title tag moet de inhoud van de pagina weergeven of samenvatten. Het heeft geen zin of het werkt zelfs averechts als je een title tag opgeeft die geen betrekking heeft op de inhoud van de pagina en als doel heeft bezoekers naar een pagina te trekken.
- Elke pagina moet een unieke title tag hebben. Geen enkele pagina is immers precies hetzelfde en daarom moet ook de titel per pagina verschillend zijn. Zo kan Google zien dat het twee verschillende pagina’s zijn.
- Verwerk in de titel tag een of meer trefwoorden waarop Google gebruikers zoeken en waarop je gevonden wilt worden. De trefwoorden moeten overigens ook voorkomen op de pagina zelf in de tekst.
- Plaats de trefwoorden bij voorkeur aan het begin van de title tag.
- Een title tag is een goed lopende zin en niet een opsomming van trefwoorden. Vermijd daarom bij voorkeur ook het gebruik van komma’s.
- Maak een aantrekkelijke en wervend geschreven title tag waar een Google bezoeker graag op klikt.
- Plaats je bedrijfsnaam aan het eind van de title tag en scheid deze van de rest van de title met een scheidingsteken. Hiervoor kun je het beste een verticaal streepje (|), horizontaal streepje (-) of een dubbele punt (:) gebruiken. Joomla kun je overigens zo instellen dat je bedrijfsnaam automatisch aan het eind van de title tag wordt geplaatst.
Wanneer je bij het schrijven van de title tag rekening houdt met bovenstaande zaken, geef je je pagina de kans veel beter te scoren in Google.
In Joomla title tags instellen
In Joomla is standaard de mogelijkheid aanwezig om de title tag te wijzigen.
Bij pagina’s die in het menu linken naar een individueel artikel, is de title tag standaard hetzelfde als de naam van het menu-item. Als in jouw menu het menu-item Diensten staat, die natuurlijk linkt naar de pagina waarop jouw diensten staan, is de title tag van die pagina automatisch Diensten. Gelukkig kun je zo’n weinig zeggende title tag gemakkelijk overschrijven in Joomla.
- Log in op het beheer van je Joomla website en klik in het menu bovenaan op Menu’s > [naam van jouw menu].
- Klik op het tabblad Paginaweergave.
- Typ bij Browserpaginatitel de title tag voor de pagina. Je hoeft niets te veranderen of in te vullen bij de overige opties.
- Klik op de knop Opslaan & sluiten. De title tag is nu gewijzigd. Je kunt dit ook zien in het tabblad van je browser als je de pagina bezoekt.
Voor alle overige soorten pagina’s geldt dat als er een menu-item aan gekoppeld is, je via het menu-item volgens bovenstaande uitleg de title tag kunt aanpassen. Je kunt dus ook bij menu-items die linken naar Joomla componenten op deze manier de title tag aanpassen.
Heeft een artikel geen rechtstreekse link in het menu omdat het bijvoorbeeld een blogartikel is, dan wordt automatisch de titel van het artikel gebruikt voor de title tag. Deze kun je helaas niet overschrijven. Heb je hier wel behoefte aan, dan raad ik je aan om hiervoor een Joomla extensie te gebruiken, bijvoorbeeld sh404SEF of SEO Boss.
In WordPress title tags instellen
Bij een WordPress website wordt automatisch de titel van je bericht of pagina gebruikt voor de title tag. Helaas heeft WordPress standaard niet de mogelijkheid om aangepaste of eigen title tags te maken. Je hebt een WordPress plugin nodig om deze functionaliteit toe te voegen. Aanraders zijn Yoast SEO en All in One SEO Pack.
Zelf gebruik ik het liefst Yoast SEO.
Na installatie van deze plugin heb je onder elk bericht een panel waar je SEO-instellingen voor dat bericht kunt doen of aanpassen. Als je een bericht schrijft wordt nog steeds automatisch de titel van het bericht gebruikt voor de title tag, maar met behulp van het Yoast SEO panel onder het bericht kun je dat aanpassen. In dat panel zie je bij Snippet bewerker een voorbeeld van hoe jouw bericht wordt weergegeven bij de zoekresultaten van Google. Bovenaan staat de title tag (in het blauw). Door op de title tag te klikken plaats je de cursor in de tekst en kun je deze wijzigen. Op dezelfde manier wijzig je overigens de beschrijving van de pagina.
Handig is dat je ook meteen ziet hoe het er precies uit ziet bij de zoekresultaten, bijvoorbeeld of het ‘past’ en je title tag niet te lang is.
Hulp bij title tags
Als je hulp nodig hebt bij het maken van goede tilte tags of als je hulp nodig hebt bij het implementeren van de title tags in jouw Joomla of WordPress website, of je wilt dat wij bekijken of je ze allemaal goed hebt geïmplementeerd, neem dan gerust contact met ons op.